ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΦΑΑΘ – Αγ ΣΟΦΙΑΣ 38 Υπόγειο ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / 8-24 ΜΑΙΟΥ 2013
ΕΚΘΕΣΗ της Βενετίας Γαζίλα, με τίτλο “Ο θεατής και η εικόνα”
{imageshow sl=19 sc=2 /}
Από τον κατάλογο της έκθεσης
“Βιώνουμε την εποχή της εικόνας και θεωρείται δεδομένο ότι στη σύγχρονη εποχή ένα μεγάλο μέρος της επικοινωνίας μας γίνεται με οπτικό τρόπο.
Η δύναμη και η σημαντικότητα της οπτικής ‘γλώσσας’ δεν είναι καινούργια ανακάλυψη. Η σχέση με την εικόνα και η χρήση αυτής προέρχεται από τα αρχαία χρόνια. Επιπλέον, στον εικοστοπρώτο αιώνα δεν θεωρούμαστε εγγράμματοι εάν δεν είμαστε Ικανοί να διαβάσουμε εικόνες, διότι γραμματισμός δε σημαίνει απλώς και μόνο γραφή και ανάγνωση, αλλά ικανότητα αποκωδικοποίησης συμβολικών συστημάτων. Οι εικόνες αποτελούν βασικό στοιχείο του σύγχρονου τρόπου ζωής.
Η Βενετία Γαζίλα ερευνά τον ρόλο της εικόνας, κάνει δηλώσεις για την λειτουργία της καθώς βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με τους θεατές των έργων της. Οι εικόνες της διπλώνονται πάνω σε άλλες, διαστρωματώνονται, συνδυάζοντας πολλαπλές οπτικές πληροφορίες, οι φωτογραφίες της δεν είναι συμβατικές αναπαραστάσεις. Ο χώρος της πληροφορικής, η ψηφιακή εικόνα και τα συμβατικά υλικά δημιουργούν το οπτικό της λεξιλόγιο, για να δομήσει την εικόνα και τον τρόπο του να βλέπουμε. Με την αντιπαράθεση κειμένων και εικόνων και τη συγχώνευση μαθηματικών εννοιών με την τέχνη της εικόνας φτιάχνει συστήματα όρασης. Κι εμείς ως θεατές, καλούμαστε να προσεγγίσουμε, να δούμε, να εικάσουμε, να υποθέσουμε, να αναρωτηθούμε, να προσλάβουμε, να διαισθανθούμε, να αναγνωρίσουμε, να καταλάβουμε, να κατανοήσουμε.”
Έλλη Τρίμη Ζωγράφος Καθηγήτρια ΑΠΘ και Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου
Στην έκθεση υπάρχει το συλλογικό έργο τέχνης στο οποίο 75 άτομα έχουν λάβει μέρος απαντώντας στο ερώτημα “τι θέλει να πει ο θεατής” και συνοψίζοντας στον τίτλο της εικόνας που τους δόθηκε αυτό που βλέπουν και αυτό που θέλουν να μεταδώσουν, κατασκευάζοντας ένα έργο τέχνης νέου όγκου πολλαπλών αναγνώσεων -μηνυμάτων.
Βενετία Γαζίλα
“Ένα έργο νέου όγκου “τι θέλει να πει ο θεατής”
Κάποτε οι καλλιτέχνες έβαζαν μια πινελιά σε ένα έργο τέχνης και δημιουργούσαν ένα νέο έργο τέχνης. Σήμερα οι θεατές από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βάζουν ένα τίτλο σε ένα έργο τέχνης, δημιουργούν ένα νέο έργο τέχνης μεταφέροντας ένα νέο μήνυμα μέσω της εικόνας και κατασκευάζουν ένα έργο νέου όγκου πολλαπλών αναγνώσεων και μηνυμάτων.
Συμπληρώνοντας λοιπόν το ερώτημα “τι θέλει να πει ο καλλιτέχνης” με το ερώτημα “τι θέλει να πει ο θεατής” κατασκευάστηκε ένα συλλογικό έργο από 75 θεατές. ” Μια εικόνα 75 τίτλοι, εβδομήντα πέντε έργα τέχνης” ή “Ένα έργο τέχνης νέου όγκου ποσοτικού και ποιοτικού.” Όταν ο θεατής απαντά στο ερώτημα , το έργο αποκτά ένα άλλο όγκο , τον όγκο των πολλαπλών αναγνώσεων μηνυμάτων. Παλαιότερα αυτό ήταν αδύνατο και η σχέση θεατή- καλλιτέχνη ήταν παθητική. Σήμερα όμως ο θεατής έχει αυτή τη δυνατότητα μέσα από την τεχνολογία. Με αυτό το σκεπτικό κατασκεύασα το έργο νέου όγκου και για την επιλογή των θεατών- εν δυνάμει καλλιτεχνών χρησιμοποίησα τη μέθοδο της στρωματοποιημένης τυχαιοποίησης
Βενετία Γαζίλα